Звіт та захист практики

Рекомендації до змісту звіту

Шановні студенти, звертаємо вашу увагу, якщо  інформація про проходження практики буде  достатньо повно викладена у вашому звіті та презентації-звіт, якщо все заздалегідь буде подано у блозі,  то  у членів комісії, ймовірно, не виникне питань  та сумнівів  (або виникне, але менше) щодо вашої методичної підготовки, уміння презентувати  свій досвід,  узагальнювати його. Це скоротить час на оцінювання й дасть можливість обмінятися враженями від практки.

Памятайте! Звіт - один з найдовільніших за формою діловий документ. Його основне завдання - повно продемонструвати шлях і результати виконання певної роботи. Тому рекомендації - це лише рекомендації, схема також умовна. Якщо ви бачите необхідність внести доповнення, змінити структуру чи рубрикацію - ваше право.
Найголовніше, звіт має презентувати вашу роботу - виконання індивідуального плану (перечитайте його ще раз).

Чекаємо вас всіх у блогах, коментуйте та оцінюте матеріали один одного.

Для цього на сторінках можна додати функцію реакція (тільки "Опера" її не підтримує).
Давайте нашу зустріч у четвер зробимо цікаою і корисною, ми збираємося запросити четвертий курс для обміну досвідом.


ЗВІТ
 ПРО ПРОХОДЖЕННЯ  ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ

студентки ___курсу,  групи __

____________________________________________________________________

Практику проходила у______ класі,  ЗОШ № ______
з ________ до _______ 20__ р. (зазначайте всі вісім тижнів)
Вчитель української мови і літератури __________________________
Керівник практики  ____________________________________

1.     КІЛЬКІСНІ РЕЗУЛЬТАТИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ

1.1.       Кількість відвіданих уроків вчителів
1.2.       Кількість відвіданих уроків практикантів
1.3.        Кількість проведених уроків мови
1.4.        Кількість проведених уроків літератури
1.5.        Кількість відвіданих  та підготовлених позакласних заходів

2.    ЗМІСТ ТА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ СТУДЕНТА ПІД ЧАС ПРАКТИКИ    

2.1. Загальна інформація про проходження практики
·  час і місце проходження практики
· загальна інформація про базу практики, педагогічний колектив, метообєднання
2.2. Підготовчий етап педагогічної практики
·Участь у настановчій конференції, самостійна підготовка до проведення уроків, вивчення нормативних документів, робота із шкільною документацією тощо.
· Знайомство зі школою,  вчителем. Спостереження  уроків вчителя. (У чому полягали особливості методичної системи вчителя, за класом якого вибули закріплені?)
·Вивчення роботи кабінету  української мови в школі,  методкабінету,  бібліотеки. Вивчення методичного забезпечення уроків української мови і літератури в даному класі.
·Спостереження  уроків вчителів школи.   
·  Знайомство з класом. (Загальна характеристика) 
2.3. Навчально-виховна діяльність
· Загальна характеристика роботи з навчання української мови 
·Загальна характеристика роботи з навчання української літератури
(Який розділ навчальної програми  опрацьовувався (на уроках мови, на уроках літератури). Скільки годин відводиться на вивчення розділу, що мали засвоїти учні, які уміння й навички у них повинні бути сформовані в результаті вивчення розділу (системи ваших уроків)? Яке завдання стояло перед вами як вчителем української мови та літератур

Висновки спостережень уроків вчителів школи 
· Висновки спостережень уроків вчителів школи
· Висновки спостережень уроків студентів-практикантів. 
·   Аналіз набутого досвіду в оцінюванні навчальних досягнень учнів (оцінювання усних відповідей та письмових робіт)
·  Результати роботи із шкільною документацією. (Із якими видами та формами шкільної документації познайомились, працювали).
·   Підготовка наочності, дидактичних посібників
·  Опис проведеної індивідуальної роботи з учнями.
·  Аналіз проведеного позакласного виховного заходу (факультативного  заняття, заняття мовного гуртка, випуску стінної газети з української мови і літератури тощо 
·    Виконання індивідуального (дослідницького) завдання.  
·     Опис участі у методичній роботі школи. Яка робота пророблена на допомогу школі?
·                        Дивіться всі складові індивідуального плану


Памятайте! Звіт - один з найдовільніших за формою діловий документ. Його основне завдання - повно продемонструвати шлях і результати виконання певної роботи. Тому рекомендації - це лише рекомендації, схема також умовна. Якщо ви бачите необхідність внести доповнення, змінити структуру чи рубрикацію - ваше право.
Найголовніше звіт має презентувати вашу роботу - виконання індивідуального плану (перечитайте його ще раз).

3. ОСОБИСТІ ДОСЯГНЕННЯ. МЕТОДИЧНІ ТВОРЧІ ЗНАХІДКИ , ВІДКРИТТЯ, НЕСТАНДАРТНІ РІШЕННЯ.
 (Зазначити методи й прийоми, що виявилися найбільш ефективними у роботі над новим матеріалом та під час формування умінь і навичок учнів, на етапі актуалізації знань, мотивації навчальної діяльності, під оцінювання тощо).
Опис своїх досягнень краще подавати за схемою:
1)  Актуалізація знань учнів. Підготовка до сприйняття нового матеріалу (традиційні та інноваційні методи й прийоми, форма організації роботи учнів, засоби навчання (дидактичні, наочні,  ТЗН).
2)  Мотивація навчальної діяльності учнів (шлях,  спосіб).
3)  Оголошення теми й мети уроку (місце,  на якому етапі уроку відбувається,  яким способом).
4)  Організація сприймання й усвідомлення нового матеріалу (традиційні та інноваційні методи й прийоми, форма організації роботи учнів, засоби навчання (дидактичні, наочні,  ТЗН).
5)  Осмислення учнями навчального матеріалу  (традиційні та інноваційні методи й прийоми, форма організації роботи учнів, засоби навчання (дидактичні, наочні,  ТЗН).
6)  Формування умінь і навичок учнів (традиційні та інноваційні методи й прийоми, форма організації роботи учнів, засоби навчання (дидактичні, наочні,  ТЗН).
7)  Узагальнення й систематизація знань,  умінь і навичок учнів (традиційні та інноваційні методи й прийоми, форма організації роботи учнів, засоби навчання (дидактичні, наочні,  ТЗН).
8)  Контроль і корекція знань, умінь і навичок учнів (місце на уроці, види  й форми роботи).
9)  Оцінювання знань і вмінь учнів (традиційні та інноваційні форми).
10)  Визначення домашнього завдання. Інструктаж.
10)  Перевірка письмових видів робіт (які види роботи перевіряли, як часто, чи засвоїли положення щодо норм оцінювання письмових видів робіт)
 Бажано у звіті зазначити
– на які нормативні документи навчання мови та викладання спиралися, яку було опрацьовано методичну літературу;
– яких основних вимог до сучасного уроку української мови та літератури дотримувалися (санітарно-гігієнічних, психолого-педагогічних, методичних, урахування умов навчання у двомовному середовищі);
– уроки, яких типів проводили (традиційні й нетрадиційні);
 як забезпечувалась
-        комунікативна спрямованість навчання,
-        індивідуалізація та диференціація навчання,
-        активізація пізнавальної діяльності учнів на різних етапах уроку,
-        розвиток творчих здібностей,
-        розвиток навичок самостійної навчальної діяльності учнів; 
– які використовувалися
-        активні методи навчання, інтерактивні технології (ігрові, кооперативні, групові, ситуативні, дискутивні);
-        проблемні, пошукові методи навчання, яких методичних вимог дотримувалися
-        сучасні технології контролю та оцінки начальних досягнень учнів використовували;
-        інформаційно-комунікаційні технології на уроках мови та літератури,
-        види наочності та форми роботи з нею;
-        види роботи з текстом (дотекстові, тестові, післятекстові завдання)
-        види вправ,
-        прийоми роботи з підручником,
-        види роботи над текстом художнього твору на уроках літератури,
-        різноманітні навчальні завдання та ситуації на уроках української літератури.

4.   НАЙТИПОВІШІ ПОМИЛКИ, НАЙБІЛЬШІ  ТРУДНОЩІ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІЙ РОБОТІ
 ( у процесі роботи над новим матеріалом, формування умінь і навичок учнів, проведення уроків розвитку мовлення тощо) і як вони долалися

5.   ВИКОНАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЗАВДАННЯ З МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ мови та літератури
(тема, проблема, реалізація, результати).
Студенти, що пишуть наукову роботу з методики – проведення констатувальних зрізів, розробка матеріалів формувального експерименту
Для інших – використання СПТН на уроках

6.   ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ.
Чого навчилися на практиці, які виявили прогалини?

7. ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ТЕОРЕТИЧНОЇ І ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ В УНІВЕРСИТЕТІ, ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИКИ


СХЕМА ОФОРМЛЕННЯ


ЗВІТ

     ПРО ПРОХОДЖЕННЯ  ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ

    студентки ___курсу,  групи __

    ____________________________________________________________________

    Практику проходила у______ класі,  СШ № ______
    з ________ до _______ 200_ р.
    Груповий керівник                ______________________________________________
    Керівник від бази практики _______________________________________________

    1.   Кількісні результати педагогічної практики

    Відвідано _______  уроків учителів ( з них __мови, __ літератури)
    Відвідано _______  уроків практикантів( з них __ мови, __ літератури)
    Проведено________уроків ( з них ___мови, __літератури)
    Відвідано     _______________  позакласних заходів
    Підготовлено ______________ позакласних заходів

    2.  Зміст та характеристика навчально-виховної роботи студента під час практики.

    3.   Особисті досягнення.   

    4.   Труднощі і помилки

    5.   Виконання індивідуального завдання 

    6.   Загальні висновки. 

    7. Пропозиції 
                                                              
     (дата)                                                                                                                                 (підпис)



    Захист переддипломної практики
    з української мови та літератури

    Форма захисту: індивідуальний звіт студентів перед комісією у присутності інших членів групи

    Процедура захисту

    І. Виступ-презентація роботи студента у якості стажиста (до 3 хв.)
    ІІ. Відповіді на питання членів комісії (до 5 хв.)
    ІІІ. Оцінка звітної документації (керівником та членами комісії)
    ІV. Оцінка конспектів залікових уроків  + додатки + самоаналіз на CD


    Рекомендації для студентів

    І. Виступ-презентація роботи студента у якості стажиста (до 3 хв.)

    Ø      У своєму виступі студент чітко й стисло озвучує основні положення свого звіту:
    Наприклад:
    o       проходила практику у … школі;
    o       викладала українську мову й літературу у … класі у період з … по…,  додатково проводила уроки у … класі.
    o       на уроках української  мови опрацьовано з учнями … (розділ програми), або проведено систему уроку з вивчення …
    o       на уроках української літератури проведено роботу над …
    o       у своїй роботі дотримувалася … системи (підходу), або намагалася реалізувати … підхід, або основним пріоритетам у моїй  роботи було … …
    o       особистими досягненнями вважаю …
    Якщо ця інформація достатньо повно буде викладена у вашому звіті і презентація-звіт буде викладена заздалегідь у блог,  то  у членів комісії , ймовірно, не виникне питань та сумнівів  (або виникне, але менше) щодо вашої методичної підготовки, уміння презентувати  свій досвід,  узагальнювати його. Це скоротить час на оцінювання і дасть можливість обмінятися враженями. 
    Ø      До свого виступу практикант готує презентацію до 10 слайдів. Слайди мають презентувати найбільші методичні знахідки й особисті досягнення: цікаві схеми, алгоритми, таблиці, творчі роботи учнів тощо. Доцільними є фотографії, що відображають роботу стажиста: із своїм класом, участь у роботі методичного об’єднання школи, фрагменти уроків або позакласних заходів, на яких застосовано інноваційні форми, методи та прийоми. Підписи до зображень (заголовки слайдів) мають бути стислими та влучними.

    ІІ. Відповіді на питання членів комісії (до 5 хв.)

    Ø      Студент має якісно підготуватися до відповідей на питання членів комісії, щоб відповідати стисло і за змістом.
    Ø      Можна у слайдах передбачити інформацію, що допоможе швидко і точно відповісти.
    Намагайтеся у слайдах звіту та у тексті звіту якомога повніше  розкрити ці питання. Інакше вам ці питання поставлять на захисті.
    Орієнтовні питання:
    o       на які нормативні документи навчання мови та викладання спиралися, яку було опрацьовано методичну літературу;
    o       яких основних вимог до сучасного уроку української мови та літератури дотримувалися (санітарно-гігієнічних, психолого-педагогічних, методичних, урахування умов навчання у двомовному середовищі);
    o       уроки, яких типів проводили (традиційні й нетрадиційні);
    o       як забезпечувалась
    -        комунікативна спрямованість навчання,
    -        індивідуалізація та диференціація навчання,
    -        активізація пізнавальної діяльності учнів на різних етапах уроку,
    -        розвиток творчих здібностей,
    -        розвиток навичок самостійної навчальної діяльності учнів; 
    o       які використовувалися
    -        активні методи навчання, інтерактивні технології (ігрові, кооперативні, групові, ситуативні, дискутивні);
    -        проблемні, пошукові методи навчання, яких методичних вимог дотримувалися
    -        сучасні технології контролю та оцінки начальних досягнень учнів використовували;
    -        інформаційно-комунікаційні технології на уроках мови та літератури,
    -        види наочності та форми роботи з нею;
    -        види роботи з текстом (дотекстові, тестові, післятекстові завдання)
    -        види вправ,
    -        прийоми роботи з підручником,
    -        види роботи над текстом художнього твору на уроках літератури,
    -        різноманітні навчальні завдання та ситуації на уроках української літератури.
    o       ваші методичні творчі знахідки, відкриття, нестандартні рішення (як у звіті)

    ІІІ. Оцінка звітної документації (керівником та членами комісії)

    Ø      Студент-практикант подає документацію практики своєму керівнику у визначені терміни (терміни узгоджуються з керівником)
    Ø      За два дні до захисту із документацією знайомляться члени комісії (документація знаходиться на кафедрі).
    Ø      На захисті керівник погоджує виставлену оцінку із членами комісії. Комісія затверджує оцінку.

    Ø      Документація подається у папці на зав’язках або резинці, папка підписується за встановленим зразком.
    Ø      У папці знаходяться документи у наступному порядку:

    Матеріали, що залишаються на кафедрі:
    1.  Звіт про проходження практики (зшиті листи А-4, пронумеровані).
    2.  Характеристика (з печаткою).
    3.  Табель роботи студента-практиканта (підписаний вчителем).
    4.  Два конспекти залікових уроків з додатками.
    Додатки:
    сторінка учнівського зошита,
    оформлення дошки, зразки наочності (зменшені),
    зразки дидактичного матеріалу на А-4 (пам’ятки, схеми, картки),
    сторінка підручника або посібника, за яким велася робота,
    зразки ІКТ (роздруковані слайди, образ матеріалів інтерактивної дошки тощо)
    6.  Самоаналіз залікових уроків.
    7.      CD-диск із конспектами залікових уроків + додатки + самоаналіз.
    Конспекти уроків, додатки та самоаналізи викладаються у блоги. Кожен має можливість ознайомитися  і бажано прокоментувати, оцінити. Використовуйте функцію "привязати", для цього ваші презентації, ілюстрації, аудіофайли, завантажуються у Гугол Документи.

    Матеріали, що повертаються студенту
    8. Щоденник практики.  
    Складові:
    ·        Інформація про базу практики,
    ·        Розклад дзвінків,
    ·        Розклад роботи вчителя,
    ·        Календарно-тематичне планування на весь період практики (1+4+1),
    ·        Затверджений керівником практики індивідуальний план роботи з позначками (датами) про виконання,
    ·        Екран роботи за весь період практики.

    Далі у щоденнику подаються матеріали, що відображають роботу практиканта за кожний день практики.

    ·        Спостереження та аналіз уроків (12) – можна подавати чергуючи з конспектами.
    ·        Конспекти уроків з дотриманням загальних вимог. Обов’язково зазначається, які дидактичні і наочні посібники використовуються. (можна писати на А-4, форми не роздруковувати).
    o       Підготовлені дидактичні і наочні посібники подаються у методичній скарбничці, обов’язково зазначається тема уроку, етап уроку, де вони використовувалися.



    ·        У блозі. Щоденні висновки. Рефлексія (Що вдалося? Ваші особисті здобутки і досягнення? Що викликало труднощі, чому? Як подолати труднощі? Як долали?).
    Тут проблемка для декого.
    Кожен з проведених уроків ви мали проаналізувати, прокоментувати, подати самооцінку  та рефлексію  у своїх блогах.
    Ті ж хто у блогах такі записи не вів, мають подати щоденник із відповідними записами. 
    9. Методичний портфель (як правило, оформлюється в окрему папку)

    o       Наповнення скарбнички визначається самим студентом – це і методичні, і теоретичні матеріали, і самостійно підготовлені, і найкращі уроки, що провели.
    o       Скарбничка повинна мати зміст (перелік матеріалів).
    o       Усі документи повинні бути підписані (заголовки, що це вид матеріалу, до якого уроку).

    o       Готуючись до захисту, доцільно зробити пам’ятки, записи для відповідей на питання членів комісії. Такі записи  додаються у методичну скарбничку.






    Загальна кількість переглядів сторінки