неділя, 10 лютого 2013 р.

Працюємо над конспектами

Подаємо рекомендації усім, хто зараз працює над уроками (за матерілами уроків студентів).


1. Вік учнів. Обираючи стиль спілкування з учнями, матеріал для уроку намагайтеся якнайкраще розібратися з віковою групою учнів.  Учні середньої школи потребують розмови дорослих (не зарозумілих, а дорослих)?  Спробуйте дізнатися, чим цікавляться  сучасні підлітки. Те, що було у вашому дитинстві чи юнацтві, для них вже може бути не актуальним.
2. Кількість мовлення вчителя на уроці. На уроці вчитель має відвести собі якнайменшу роль (якнайменше говорити). Скоротіть свої фрази в конспекті до найпростіших фраз (не банальних, а простих і логічних). Будьте обережні з ліричними відступами. Краще їх не планувати, якщо плануєте, то докладіть зусиль, щоб це прозвучало в словах учнів.  Ваше завдання створювати ситуації, спонукати до діалогу, до дій. Третя колонка має бути більшою за другу!!!
3. Якщо учні мовчать. Звичайно, учні часто не можуть дати відповіді на ваші питання, причин багато:
- психологічно неналаштовані;
- не знають;
- не розуміють питання  та інші.
Кожна причина потребує своїх шляхів розв’язання. Для цього ви спостерігали уроки, знайомилися з учнями.
Два основних правила:
контакт з учнями ви встановлюєте до початку ваших уроків, спілкуєтеся, знайомитеся, зацікавлюєте, налагоджуєте місточки. Ви маєте пам’ятати, вони мають право не відповідати, а відповідати вони будуть, якщо їм з вами буде цікаво.
– на уроці вас врятує тільки система навідних питань і цікавих завдань, які ви продумали заздалегідь.
4. Рідна? Не забувайте, що використовувати термін «рідна мова» на уроках української недоречно, адже для більшості учнів російська - перша, для багатьох рідна. Це особливість нашого регіону. 
5. Розрізнюйте поняття
«Етапи уроку» – це основні (обов’язкові) складові уроку. Етапи уроку відображають логіку навчального процесу: Налаштувалися – Уточнили предмет роботи (мета, цілі) – Повторили необхідний матеріал – Познайомилися з новим – Відпрацювали теоретичний матеріал на практичному рівні – Підвели підсумок – Домовилися про домашню роботу, що дозволить закріпити матеріал. Варто дотримуватися загальної логіки, так, наприклад, перевірка письмової роботи не планується на етапі «Підведення підсумків», оскільки перевірка – це складова виду роботи, що входив до етапу «Формування умінь».
«Види роботи» = «Навчальні ситуації» – складові «Етапів уроку». Один і той самий етап може виглядати по-різному, бо можуть бути обрані різні способи реалізації, створені відповідні навчальні ситуації або проведені певні види роботи. Щодо видів роботи не існують унормованих назв, назви досить різноманітні, виникають під впливом новітніх тенденцій у методиці. Наприклад, вид роботи «Робота над текстом» - відносно новий термін, а орфоепічна робота, словникова робота – уже класичні види роботи. Навчальні ситуації реалізуються через використання методів та прийомів.
«Метод навчання» – спосіб взаєповов'язаної діяльності учня та вчителя, для вчителя - спосіб організації діяльності учнів (може дорівнювати виду роботи у значенні "навчальна ситуація"). Метод завжди спрямований на досягнення конкретної мети, є адекватним цій меті, служить найефективнішому досягенню мети. Метод вправ, метод спостереження над мовою та мовленням, метод роботи з таблицею, метод роботи з підручником, метод бесіди, опитування – класичні методи навчання мови. У кожного з методів є свої закони реалізації – прийоми, послідовне застосування яких, веде до результату.
«Прийоми навчання» - найменша конструктивна одиниця навчального процесу. Їхні різні комбінації створюють портрет уроку та майстерності вчителя. Прийом постановки навідного питання, п. узагальнення, п. орфографічного проговорювання слова тощо. Один і той самий метод може бути по-різному реалізованим. Так, під час використання методу роботи з підручником учитель може застосувати:
– прийом постановки проблемного питання;
– прийом пошуку відповіді на поставлене питання;
– прийом хорового читання;
– прийом самостійного запам’ятовування;
– прийом ілюстрування прикладами теоретичних положень тощо.
6. Обладнання уроку. Обладнання - те, що ви принесете, привезете, поставите в класі, бо з цього додаткового обладнання урок не провести. Не для кожного уроку потрібне додаткове обладанння.
Дошка вже є в класі, це не ваша проблема. Ваше марекери, ватмани, кольорова крейда.
Підручник - навчальна книга,  основний засіб навчання, це не обладнання уроку.
7. Засоби навчання. Бувають
дидактичні: тексти, завдання, картки, ілюстрації для моделювання мовленнєвих ситуацій тощо,
наочні: предметна наочність, ілюстративна, схеми, таблиці,
технічні: аудіо, відео, мультимедійна
Окреме місце посідають засоби ІКТ, оскільки здатні поєднувати функції інших засобів навчання.
8. Бесіда. У випадках з нашими студентами, краще уникати цього методу, а ніж зловживати. 
Бесіда буває мотиваційна, евристична, підсумкова, бесіда за змістом прочитаного тощо. Бесіда повинна мати початок і кінець, повинна мати мету, тобто имось завершуватися.. Бесіда має відрізнятися від опитування. Бесіда має закнічуватися там, де ви ставите перед учнями завдання, які потребують іншої діяльності, ніж відповідь на питання (наприклад, знайдіть, доведіть, складіть, це вже не бесіда, а навчально-пізнавальні завдання).
9. Навчально-пізнавальні завдання на уроках літератури, як вправи на уроках мови. Це основний інструмент у руках учителя. Від майстерності, творчості у їх постановці залежить успіх уроку.
10. Метод роботи з підручником. "Уж сколько раз...". Коли нарешті наші студенти усвідомлять, що метод роботи з підручником - метод теоретичного навчання! Друга назва методу "МЕТОД РОБОТИ З НАВЧАЛЬНОЮ КНИГОЮ". Цей метод передбачає використання певних компонентів підручника як навчальної книги (апарат орієнтування, теоретичні відомості, система завдань підручника для формування в учнів навичок самостійної роботи). Отже, якщо у вас за підручником учнів виконують вправи - це метод вправ, читають текст - робота з текстом, а робота з підручником  там, де учні знайомляться з теоретичними відомостями, готуються до відповіді за матеріалами підручника. Мета методу - забезпечити базові теоретичні знання та формувати навички самостійної роботи!


Далі буде ..


Зауваження до окремих конспектів
Настя В.
1. Розповідь про письменника - не є складовою Повідомлення теми та мети уроку. Тривати 12 хвилин вона не може навіть у старших класах!
2. Складання плану тексту - окрема самостійна навчальна ситуація, вид роботи, не є складовою бесіди.
3. Дивись усі попередні зауваження.

9 коментарів:

  1. Нагадуємо, якщо ви прочитали матеріал, то в коментарях зробіть відповідний допис. Так потрібно робити до кожного нашого допису.

    ВідповістиВидалити
  2. Оскільки студентів-практикантів немає, то прочитала я...

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Тож не дивуймося потім результатам. Як працювали, те й мали.

      Видалити
  3. Прочитали, візьмемо до уваги!

    ВідповістиВидалити
  4. Відповіді
    1. Повідомлення на нашому блозі варто регулярно читати і УА 4, і УР 4.

      Видалити
  5. Ознайомилася,дякую! Спробую враховувати)

    ВідповістиВидалити
  6. Олено Анатоліївно, ми читаємо ваші корисні поради та рекомендації. Ми вам дуже вдячні!

    ВідповістиВидалити

Загальна кількість переглядів сторінки