Щоб відповісти на це питання, то потрібно викласти весь курс методики. Адже в двох словах відповідь не умістиш. Факторів, що слід врахувати, безліч.
Але окремі рекомендації на основі типових помилок і труднощів студентів спробую подати.
По-перше, чітко визначтеся з типом уроку та його основним завданням, саме вони визначають логіку вашого уроку. Що є метою роботи на уроці: вивчити теоретичні положення чи сформувати в учнів поняття про певне мовне явище, мовний закон, навчити ними користуватися? Це формування первинних умінь вживати м’який знак (ознайомлення з правилом) чи формування вторинних умінь (стійкої навички) дотримуватися правил правопису?
По-перше, чітко визначтеся з типом уроку та його основним завданням, саме вони визначають логіку вашого уроку. Що є метою роботи на уроці: вивчити теоретичні положення чи сформувати в учнів поняття про певне мовне явище, мовний закон, навчити ними користуватися? Це формування первинних умінь вживати м’який знак (ознайомлення з правилом) чи формування вторинних умінь (стійкої навички) дотримуватися правил правопису?
Якщо мета зрозуміла, той тип буде визначений доречно. Ми вже обговорювали з вами питання щодо методичної невиправданості терміна "комбінований урок". Уроки мови – це уроки формування мовних умінь і навичок та уроки формування мовленнєвих умінь, уроки узагальнення і систематизації, уроки вивчення нового матеріалу (якщо це справді складний теоретичний матеріал). Сьогодні тип може бути визначено нестандартно: урок вивчення нового матеріалу та формування на його основі мовних (мовленнєвих) умінь, урок формування нових способів дії з мовним матеріалом тощо. Ви ж бачили і читали конспекти уроків у журналах і збірках. Тип уроку визначається завданнями навчання.
Далі, визначивши мету, спробуйте для себе сформулювати, чого ви хочете досягти на цьому уроці. Дуже важливо створити образ досяжного (реального) результату: учні будуть давати визначення, чи учні будуть розрізнювати, чи учні зможуть бачити помилки цього типу, чи учні не будуть допускати таких помилок, чи учні зрозуміють, як пишеться, як вживається, чи учні почнуть вживати називні речення у своєму мовдленні. А може ви збираєтесь виконати п’ять вправ, пограти з учнями, сподобатися учням. Погодьтеся, це цілі зовсім інші. Хоча як додаткова. така мета можлива. «Я хочу щоб учні навчилися розрізнювати способи словотвору, і їм було цікаво це робити». Здається, досить шляхетна мета. Ставте конкретні цілі, вагомі.
Тепер, усвідомивши мету своєї роботи, ви маєте визначити показники досягнення своєї мети: учні виконають таку-то роботу без помилок, створять такий-то текст, зможуть легко дати відповіді на такі питання, з радістю підуть виконувати домашнє завдання… Будьте реалістами, виберіть спосіб перевірки, чи досягли ви своєї мети чи ні.
Далі важливий етап – народження концепції уроку, внутрішньої ідеї, які об’єднають ваш урок єдиною ниткою. Ця ідея витікає з мети, що ви визначили для себе. Цю ідею у доступній формі ви запропонуєте учням, а в кінці уроку перевірите чи досягли ви результату. Як же з’являється концепція уроку? Як правило, в її основі лежить оригінальний авторський задум, сценарій, що допоможе вам досягти мети. Можливо, це урок за певним планом, що ви складете разом з учнями; або урок має закінчитися творчою роботою, і всі види роботи на уроці будуть готувати учнів до творчої роботи; або на цьому уроці ви з учнями перетворитеся в авторів підручника, сценаристів. Звичайно, такі уроки вчитель проводить нечасто, але творчий вчитель на кожному уроці намагається бути несподіваним для учнів. Це не означає, що його завдання вражати учнів, ні такий вчитель вибудовує так свою роботу, щоб учні завжди розуміли внутрішню логіку роботи, або з готовністю залучалися до такої роботи, бо форма цікава, така що розкриває певні внутрішні можливості учнів.. Навіть на уроці формування умінь і навичок виконання вправ можна організувати таким чином, що учні самі керуватимуть такою роботою: вони можуть визначити, що потрібно повторити до підсумкового тесту, можуть назвати види роботи, що є найскладнішими, і це визначить необхідність видів роботи на уроці; робота може спонукатися і самим учителем, він пояснюює, що на підсумковому контролі будуть такі-то завдання, отже присвятимо тренуванню сьогоднішній урок. Як бачите, концепція (ваше бачення) уроку пов’язана з мотивуванням учнів на роботу. Буде ваша авторська концепція – буде якісно проведений етап мотивування.
Далі буде…
Немає коментарів:
Дописати коментар