субота, 1 грудня 2012 р.

Література і любов до рідного краю

Уроки літератури даються не всім.
Бо урок літератури - це діалог особистостей, це комунікативний акт, поштовхом для комунікації стає твір. Основне завдання - через твір вийти на діалог про загальнолюдські цінності, про естетичні та етичні категорії нашого життя.
А у наших студентів усі уроки літератури зводяться до формування любові до рідного краю, до рідного народу. Бідний севастопольський учень!!! Який для нього край рідний? І про який народ йдеться? 


Якби наші студенти знали структуру шкільного курсу літератури і читали програму, то не було б таких проблем. Адже автори програми жодного разу про таку любов не говорять. 

Уже який рік наші студенти б'ються над творами, так званої, "селянської" тематики. І все ніяк не можуть дарувати учням насолоду від творів, про те "як гупають яблука в саду". 

Здається,  і вчителі, і студенти іноді забувають, що вони працюють з урбанізованими, комп'ютеризованими російськомовними підлітками. Що для них відчуття світу значно відрізняється від світу змальованого у творах Довженка і Стельмаха. 

І знову ж якби наші вчителі та студенти читали програму, то мабуть знали, що такі твори уведені у програму у розділі "ПРО ДАЛЕКІ МИНУЛІ ЧАСИ". 
Програма
"Автобіографічна повість про дитинство. Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях).
Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів. Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика"Знати про звичаї та традиції українського народу.

Знайомство із твором Стельмаха має відбуватися як із твором автобіографічним. Тобто завдання вчителя  показати, що в які б часи ми не жили, як би не відрізнявся наш побут, а душа дитини завжди живе за своїми законами дитинства,  і сучасному підлітку зрозумілі вчинки і переживання Михайлика, який своє дитинство провів у зовсім інших мовах. На уроках має бути культ дитинства, адже семикласники, вже покидають цей час, стають дорослішими. І вже згодом будуть згадувати свої дитячі витівки, як письменник з теплотою пише про своє дитинство. 


Читаємо програму далі. що має вміти учень:

Програма
Переказувати зміст фрагментів повісті. Вміти розкрити образ Михайлика, розповісти про його сприйняття дорослого світу. Схарактеризувати інші образи (діда, батьків, подружки Люби). Вміти визначити головну ідею твору. З'ясувати роль художніх засобів та елементів фольклору. Розкрити власне розуміння образу гусей-лебедів.

  Виховання любові до батьків, пошани до старших, любові до природи і світу. Розвиток фантазії, уяви в житті творчої особистості.


Хто тут побачив любов до рідного краю, рідної мови, рідної природи?


Отже, для тих хто пише конспекти уроків:

Почитайте програму і розберіться у завданнях вашого уроку.

Обираючи форми, ви можете користуватися іншими розробками, але творчо. 
Думайте про доцільність видів роботи!!!!!!!!


http://ozonlit.org/myhajlo-stelmah-husy-lebedi-letyat-avtobiohrafichna-povist-pro-dytynstvo-model-osobystisno-zorijentovanoho-uroku-v-7-klasi/

http://ozonlit.org/m-stelmah-husy-lebedi-letyat/

http://ozonlit.org/m-stelmah-husy-lebedi-letyat-2/


До Каті та всіх, хто працює над конспектами

Приберіть із конспектів фрази-зв'язки типу "будь ласка", "отже", а також засоби вербальної оцінки і схвалення ("молодці"). Етикетними формулами не варто зловживати на уроці (будь ласка) і прописувати в конспекті, «отже» має з’являтися там, де справді є висновок, а не як фраза-зв'язка, а чи молодці учні ви побачите, коли вони виконають завдання.
Про "говорити" і "працювати" ви, здається, вже зрозуміли.
Але найголовніше: прочитайте програмні вимоги до теми і розберіться у завданнях уроку. Уникайте абстрактних фраз та патетики про любов до рідного краю, до рідного народу. Це складні категорії для російськомовних підлітків.
Перечитайте слова вчителя, що російськомовний семикласник відчує із сказаного вами? Про який рідний край і яку красу ви говорите? Ви збираєтеся закликати сучасного урбанізованого учня любити життя селянина?
Чи може ви не правильно обрали орієнтири.
Розберіться у чому краса і велич цього твору. Це складно, чомусь про це в методиках не пишуть, от тут і виявляється ваш особистісний рівень.

Тема і ідея взагалі не зрозумілим чином визначається. Як учні приходять до таких формулювань, якщо ніякої роботи, що виводила їх на такі висновки, не було?
Прописуйте детально усю роботу і відповіді учнів.

Якщо у вас відсутнє цілісне уявлення своєї роботи на уроці, тому виглядає все набором якихось дій, які між собою не пов'язані, послідовність навчальних ситуацій ніяк не обґрунтована, переходи і зв'язки між ними, висновки після них також відсутні.

Визначаючи тип уроку, ви мали йти від етапу роботи над твором. Визначте місце цього уроку в системі уроків над твором. Ви були у вчительки, коли вона проводила первинне ознайомлення з текстом? Ви знаєте, що ви будете роботи на наступному уроці? Щоб створити цей урок треба бачити усю систему вивчення цього художнього твору.

І програма, програма, програма.

6 коментарів:

  1. Дцже актуально.
    Я веду урок на тему "Образ сільського школяра Гриця".
    Дякую за таку розгорнуту та корисну статтю.
    Буду мати на увазі.

    ВідповістиВидалити
  2. Корисно, теж врахую при написанні конспектів!Дякую

    ВідповістиВидалити
  3. Увага! Тема уроку для учнів (на дошці, у зошиті) подається у художньо-публіцистичному стилі, а не так, як у календарно-тематичному плануванні.
    Для вчителя, для журналу - у плануванні.
    Для учня - як тема твору!!! Образно, влучно.

    ВідповістиВидалити
  4. так. дякую, в мене завтра урок літератури, але в мене Іван франко "Зів'яле листя", будемо аналізувати вірші.
    а в дітей в книзі навіть немає віршів. буду роздавати на папері.

    ВідповістиВидалити
  5. Las Vegas' Wynn Casino - JTM Hub
    Casino. Wynn is a $4 1xbet app billion https://octcasino.com/ resort with four hotel towers with www.jtmhub.com 5,750 rooms and suites. Each of the hotel towers includes a titanium flat iron 20,000 square foot casino and 토토 사이트 a

    ВідповістиВидалити

Загальна кількість переглядів сторінки